Відомий політтехнолог та автор багатьох успішних медійних кампаній Сергій Гайдай став одним зі спікерів форуму «Інформаційний фронт України: Вінниччина». Він розповідав, про ефективність недержавних засобів інформації та необхідність конкуренції в медіа навіть під час війни. Спікер розповів і про медійні та суспільні ініціативи, актуальні в наш час.
На форумі журналісти друкованих та електронних видань Вінницької області, блогери, представники національних ЗМІ, студенти та викладачі журфаків двох вінницьких університетів, обговорювали актуальні теми роботи інформаційного середовища під час війни.
«Пропаганді вигідно тримати більшість публіки на низькому інтелектуальному рівні»
Сергій Гайдай відомий не тільки вдалими політичними кейсами, а й ще й своїм баченням розвитку медіапростору України. Саме про це й говорив експерт на форумі.
«Моя коротка доповідь стосуватиметься трьох пунктів моїх вражень та відкриттів від року, під час якого розпочався широкомасштабний наступ росіян на Україні і року, коли йде повноцінна війна. Її відлуння відчуває весь світ. Хоча я в інформаційному полі працюю два десятки років, відкриття для мене на цій ниві були.
Перше з них – природа пропаганди. Мені здається, що більшість людей та більшість експертів не дуже розуміють саму природу пропаганди, те, як вона поширюється. Попри уставлену думку, що у людей, які володіють інформаційними технологіями та засобами є можливість переконати людей у будь-чому. Але виявилося, що це так не працює.
Ми спостерігаємо протилежне: не пропаганда шукає аудиторію, читача, глядача. Люди самі шукають свою пропаганду. І фактор, який визначає, чому одні люди знайшли одну пропаганду, інші – іншу, цей фактор – рівень інтелекту.
Я знаю багато людей, які по різному, але дивилися ті чи інші пропагандистські канали з росії багато років, але не сприймали поширюване там за об’єктивність, а критично ставилися до меседжів. Вони не стали зомбованими. Вони знали, яка брехня ллється з екранів. Рівень їхнього інтелекту дозволяв їм розбиратися у цьому.
Пропаганді вигідно тримати більшість публіки на низькому інтелектуальному рівні. Звідси випливає, що захистити українців від впливу ворожої пропаганди можна тільки підвищуючи інтелектуальний рівень», – зазначив Сергій Гайдай у виступі.
“Українці ефективні у проявах приватної ініціативи”
Політтехнолог розповів й про те, чому російська пропаганда виявилася не такою дієвою, як на це розраховували в росії. На його думку, причина – в конкурентності українських ЗМІ, зокрема, телеканалів.
«От дивіться, до 2022 року у нас діяло кілька телеканалів, які належали різним власникам. Усі вони з різних боків висвітлювали одні й ті ж події. Тобто, у нас була конкуренція в цій сфері. У росії – ні.
У нас не було потужної кіноіндустрії, яка б на замовлення влади вела широку пропагандистську роботу. У росії таке є. І під впливом була не тільки внутрішня аудиторія, а й частково українська та європейська.
Але я помітив, що навіть російські пропагандисти скаржаться, що українці їх обіграють. Вважалося, що ми погано працюємо, але це не так. Тому що у нас країна приватної ініціативи, українцям не дуже подобається нав’язане з верху, державою, але вони завжди орієнтуються на те, що є у недержавному секторі.
Крім того, українці ефективні у проявах приватної ініціативи. Нагадаю, перший та другий Майдан – це прояви приватної ініціативи українців. Вони самі вирішили, що вийдуть на барикади. Мало того, саме з Самооборони Майдану розпочалося сучасне українське військо. Виключення бувають рідкісні, коли держапарат і влада пропускає приватну ініціативу і робить її національною. Наприклад – Дія».
«Реальність часто б’є по голові російських пропагандистів, і у такі моменти особливо приємно їх спостерігати»
Також Сергій Гайдай навів особисті приклади успішності роботи в інформаційній сфері.
«Чому ми стали перемагати інформаційно? Наведу особистий приклад. Коли почалося вторгнення, я вирішив, що треба шукати себе в іншій сфері ніж в тій, де працював досі. І почав обдзвонювати всіх знайомих у владі, пропонуючи свою участь у якихось державних інформаційних і пропагандистських проектах. І мені люди у владі відповідали: з державними ресурсами справа не дуже.
Машина неповоротка, механізми втілення повільні. «Роби щось самостійно, а влада потім долучиться», – казали мені. Українці перемагають тому, що знають: світ давно перестав керуватися в інформаційному полі по вертикалі. Тут діють горизонтальні зв’язки.
Сьогодні працюють мереживні технології. Сьогодні кожен блогер, ютюбер, тіктокер – сам собі інформаційне поле. У росії пропаганда будувалася, як централізована система. Так, вона працює ефективно коли не стикається з фактами. Але оперувати фактами, інтерпретувати їх швидко і ясно вона не вміє.
Реальність часто б’є по голові російських пропагандистів, і у такі моменти особливо приємно їх спостерігати».
«Геть РФ з ООН»
Також Сергій Гайдай розповів про приклад такої громадської ініціативи на стику політики, інформації та пропаганди, до якої він долучився сам та запросив долучитися українців.
«Мова йде про ініціативу, започатковану юристами, медійниками, активними українцями яка має назву «Геть РФ з ООН». Це громадська петиція, яка полягає в тому, щоб довести неправомірність перебування росії не тільки в якості постійного члена Радбезу ООН, а й взагалі перебування цієї держави-агресора в цій міжнародній організації. З розпадом СРСР росія безпідставно зайняла місце радянської імперії в організації ООН. Юристи сформували доказове бачення, чому рф не має права займати це місце. Петицію підписали вже понад 334 тисяч людей. Нам іноземні партнери кажуть: коли петицію підпише мільйон українців, тоді міжнародна спільнота не зможе її не помітити. Тоді й світові медіа звернуть на цю ініціативу увагу, і активно сприятимуть поширенню цієї ініціативи. Шлях не буде легким, але це зробити реально. Дуже сподіваємося, що до ініціативи долучиться і президент Зеленський. Адже завдяки його популярності у світі, медійної пізнаваності він може стати мотором цього процесу. Відповідні консультації ведуться з владою, з Офісом президента», – зазначив Сергій Гайдай.
Під час виступу Сергій Гайдай розповідав і про те, з чим для нього пов’язана Вінниця і Вінниччина. Про Вінницю він сказав так: «Це місто стало для мене важливим етапом мого професійного шляху».
У кулуарах форуму Сергій Гайдай відповідав на запитання охочих та дав відеоінтерв’ю журналістам медіахолдингу «Новини Вінниці». Його ми теж пропонуємо вашій увазі.
Зазначимо, що Форум “Інформаційний фронт України: Вінниччина” провели спільно ГО «Ми-Вінничани», ГО «Центр суспільно-політичного моніторингу «Вектор» та медіахолдинг «Новини Вінниці».