Старовинне подільське місто Бар на Вінниччині здавна відоме своєю глибокою історичною та культурною спадщиною. Однією з перлин міста є краєзнавчий музей, який щороку відвідують сотні туристів і дослідників. Однак не менш цікава, хоч і менш відома локація — невелика, але змістовна картинна галерея у ВСП «Барський фаховий коледж транспорту та будівництва НТУ».

Автор: Дар’я Берт

 Як народилась ідея створення галереї?

Галерея постала з ініціативи директора закладу — Йосипа Кібітлевського, який очолює коледж із 2000 року. Його метою стало перетворення навчального простору на осередок креативності та культури.

Одним із кроків до цього стало переосмислення простору актової зали: замість старого оформлення радянського періоду було вирішено створити художню експозицію з історичним і краєзнавчим акцентом.

 Перше полотно: Бар у пейзажі

Першою роботою в галереї стала картина Павла Тимошенка, художника-аматора та колишнього редактора районної газети «Подільський край». Створена у 2002 році, вона зображує мальовничу панораму Бара з гори Бони Сфорци — одного з найбільш знакових місць міста.

Роботи Тимошенка знаходяться в приватних колекціях Польщі, Ізраїлю, Англії, США, що свідчить про визнання його таланту далеко за межами України.

 Історичний Бар: гравюра на полотні

Друге полотно — велика картина барського художника Руслана Корженюка, яка зображує вигляд старовинного Бара початку XX століття з боку річки Рів. Тут бачимо залишки Барської фортеці та монастир. Робота виконана за мотивами гравюри польського художника Наполеона Орди.

Презентація картини відбулася у 2010 році та започаткувала тісну співпрацю митця з коледжем.

 «Битва під Баром» — батальна історія на стіні

Третє полотно Руслана Корженюка — монументальна сцена штурму Барської фортеці козаками Максима Кривоноса в липні 1648 року під час Національно-визвольної війни. Робота створена після консультацій із краєзнавцем Миколою Йолтуховським і вивчення історичних джерел.

«Художник чудово передав дух епохи та атмосферу бою. Ця картина стала хрестоматійною для історичної свідомості нашого краю», — зазначає Йосип Кібітлевський.

Магдебурзьке право: унікальне зображення події

Четверта картина у галереї — сюжетна композиція, присвячена наданню Бару Магдебурзького права в 1540 році. Її написання тривало майже два роки. Автор зображує момент вручення грамоти Бернарду Претвичу — старості Барському — як символ початку міського самоврядування та правової автономії громади.

Це — єдине на сьогодні художнє зображення цієї історичної події в українському мистецтві.

 Незавершена мрія: Революція Гідності

Руслан Корженюк мав намір створити ще одну масштабну композицію — присвячену подіям Революції Гідності. На жаль, після повернення з фронту митець не зміг повернутися до активної творчості. Та навіть завершені картини вже мають потужний вплив — як естетичний, так і просвітницький.

 Галерея як освітній і культурний простір

На переконання Йосипа Кібітлевського, кожне з полотен — це не просто мистецький витвір, а момент історії, переданий через фарби, уяву й натхнення.

Галерея у стінах навчального закладу слугує не лише прикрасою, а й джерелом пізнання та національної гордості, відкриваючи студентам і відвідувачам нові грані подільської минувшини.

Барський фаховий коледж транспорту та будівництва НТУ впевнено поєднує професійну освіту з культурною місією — і створення цієї картинної галереї є яскравим тому підтвердженням.

Якщо ви в Барі — не пропустіть нагоди побачити історію Поділля на власні очі. Картини відкриті для огляду у приміщенні коледжу.

Попередня публікаціяНа Вінниччині ювенальні поліцейські навчають дітей безпечній поведінці на водоймах
Наступна публікаціяLELY45 вперше у Вінниці: великий концерт просто неба на підтримку «Червоної Калини»