Внаслідок повномасштабного вторгнення чимало громад в Україні зазнали руйнувань, а деякі виробництва закрилися. Українська економіка на сьогоднішній день стикається зі значними викликами. У цей період особливо важливо, щоб підприємства функціонували та сприяли розвитку місцевих громад.

Прикладом соціально-відповідального підприємства є компанія МХП, яка впроваджує різноманітні соціальні програми для громад та активно реалізує проекти у селах, селищах та містах. Інтернет-видання I-VIN.INFO звернулося до Павла Мороза, директора департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП, для обговорення економічної ситуації в громадах, співпраці компанії МХП зі середнім та малим бізнесом, підтримки стартапів та можливостей для ветеранів здійснити свої підприємницькі ідеї.

Директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП Павло Мороз
Директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП Павло Мороз

Військові дії суттєво підірвали економіку України. У цих умовах стартапи молодих підприємців мають важливе значення?

– Ми розуміємо, що економіку громади формує не лише великий бізнес. Звичайно, великі та середні підприємства забезпечують стабільний податковий потік у місцевий бюджет. Проте існування малих і середніх підприємств на території громади відіграє важливу роль у забезпеченні економічної стабільності місцевих мешканців. Крім того, існує підприємницька ініціатива, яка генерує доходи та сприяє формуванню середнього класу у громаді. Це впливає на платоспроможність та споживчий попит на місцевому рівні, сприяючи розвитку економічної системи.

Таке різноманіття підприємств позитивно впливає на циркуляцію ресурсів, включаючи фінансові та інтелектуальні, у громаді. Неможливо обмежуватися одним підприємством та стверджувати, що воно єдине, що сприяє розвитку громади. Правда, сильний бізнес генерує значні податкові надходження. Але малі та середні підприємства є каталізаторами для розвитку середнього класу та самозайнятих осіб у громаді. Крім того, вони є джерелом ідей та інновацій, які заповнюють прогалини на ринку, які не можуть бути задоволені великими підприємствами або роздрібним бізнесом.

 Для МХП наразі важливо активно сприяти розвитку мікропідприємництва у громадах. Створення повноцінної екосистеми успішних бізнесів у громадах означає, що кожен суб’єкт господарювання забезпечує місцевих жителів різноманітними товарами та послугами.

– Це створює цикл достатку та різноманітності продуктів, а також підвищує конкурентоспроможність у відповідній громаді. Ми активно підтримуємо ідею співпраці та розвитку, навіть запрошуючи підприємців, які отримали раніше гранти участі в наших соціальних проектах, до співпраці. Це стосується і взаємодії у сфері B2B.

“Ми створюємо ланцюжок, де допомагаємо один одному рости. Необхідно відзначити ще один фактор – конкуренція, яка є важливим стимулом прогресу будь-якого підприємства. Без стартапів, які генерують нові ідеї та технології, неможливо досягти належної динаміки та прогресу для МХП”.

Інші компанії, які “дихають в спину” або прагнуть обігнати, завжди мотивують до підвищення ефективності. У результаті цієї конкуренції споживачі отримують якісніші товари та послуги на ринку.

Такий стан речей сприяє розвитку економіки громади через збільшення кількості зайнятого населення та обсягів сплаченого податку. Якщо бізнес ще й виявляє соціальну відповідальність, дбаючи про захисників, ветеранів, та допомагаючи їхнім родинам, то це приносить подвійну вигоду для громади.

У вас існує значна кількість проєктів і ініціатив, спрямованих на підтримку місцевих громад. Яка основна проблематика, яку ви спостерігаєте у невеликих населених пунктах?

– Раніше було досить легко спілкуватися з мешканцями громад. Ми регулярно брали участь у зборах сільської ради, де обговорювалися нагальні питання та проблеми, що потребують вирішення.

Запрошувались представники наших підприємств, і спільні обговорення допомагали знаходити ефективні рішення для поліпшення життя громади та її соціально-економічного розвитку. Але з початком пандемії COVID-19 і подальшою війною такі зібрання стали неможливими.

Зараз ми організовуємо лише нерегулярні зустрічі. Наші директори та керівники структурних підрозділів підприємств, а також менеджери земельних та соціальних питань мають додаткові обов’язки – вони регулярно відвідують громади, зустрічаються з місцевими жителями з дотриманням всіх необхідних заходів безпеки. Це дозволяє нам продовжувати виявляти проблеми та шукати рішення, які є важливими для мешканців.

Через таку взаємодію ми зрозуміли, які проблеми існують у громадах, де ми працюємо, і які виклики стоять перед розвитком регіону.

Також ми створили центри експертиз на рівні департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП. Вони аналізують потреби, які надходять від менеджерів на місцях, директорів підприємств, земельних служб та інших учасників. Таким чином, ми спільно формуємо наші соціальні ініціативи на майбутнє.

Потім ми виходимо з ініціативою до місцевого самоврядування, зокрема, до місцевих депутатів, з якими обговорюємо емпіричні дані та потреби громади, а також пропонуємо спільні колаборації на партнерських засадах. Це може бути і національні проєкти, і локальні заходи, спрямовані на вирішення конкретних проблем.

Важливою умовою таких партнерських ініціатив є співфінансування. Якщо місцева рада розуміє необхідність таких проектів, то ми готові внести свій внесок як соціально відповідальна компанія. Наприклад, якщо потрібен ремонт у школі чи медичному закладі, МХП готова допомогти, за умови співфінансування з місцевого бюджету. Таким чином, ми можемо забезпечити, що рішення, яке ми приймаємо разом з місцевими владами, відповідає загальній позиції громади і є збалансованим.

Проте наша увага у першу чергу спрямована на військових, ветеранів та їхні родини. Важливо, щоб вони відчували нашу підтримку, особливо в умовах війни. Ми також враховуємо, що допомога має бути спрямована на відновлення та розбудову соціальної інфраструктури, що є важливим для всієї громади.

“У нас є широкий спектр проєктів і ініціатив, які ми запроваджуємо. Важливо, щоб вони відповідали потребам конкретної громади і базувалися на принципах партнерства. Такий підхід дозволяє забезпечити збалансовані та ефективні рішення, які сприяють розвитку і підтримці громади, уникнувши політичних впливів”.

Тільки підставивши один одному плече, ми зробимо якіснішу справу, ба більше – ми її зробимо у явно більшому обсязі та якісно. Таким чином забезпечуючи стабільність на всіх фронтах: як на полі бою, так і в мирних територіях, де ми живемо умовно мирно.

Зараз, особливо актуальним стає питання військових ветеранів. Чи розглядаєте ви можливість наймати на роботу екс-військовослужбовців із інвалідністю? Які умови праці ви готові їм надати? Чи відбувалися такі випадки у вашій компанії?

У нас всі працівники мають рівні можливості. Незалежно від того, ветеран війни чи ні, ми оцінюємо їх за їхніми професійними навичками. Варто відзначити, що станом на початок квітня 2024 року у нашій компанії мобілізовано 2400 працівників, а більше 400 осіб демобілізовано. На жаль, близько 100 працівників загинуло, а понад півсотні зникли безвісти. Також є декілька осіб, які перебувають у полоні. Отже, з наших 2900 учасників АТО/ООС, активних військових та ветеранів, кожен десятий працівник МХП.

Більше 300 наших колег повернулися та демобілізувалися з різних причин. Деякі з них покинули нашу компанію, щоб розпочати власний бізнес, що не є рідкістю. Згідно з останніми дослідженнями Українського ветеранського фонду, одного з наших партнерів у ветеранських ініціативах, 64% ветеранів мають намір розпочати власний бізнес.

У наступному році у громадах триває прийом заявок на участь у конкурсі підтримки підприємництва в малих містах та селах під назвою «Роби Своє». Особливий акцент цього року робиться на ветеранів та їхні родини. Ми розуміємо, що маємо зобов’язання підтримати демобілізованих працівників, повернувши їх на роботу, а також адаптувати робоче середовище за їхніми потребами. Якщо ветеран має бажання розпочати власний бізнес, і у нього є якась ідея, наша компанія може його підтримати. Ми абсолютно відкрито дивимося на ринок праці. Наші двері відкриті, ми оцінюємо рівень кваліфікації. Від цього залежить загальна ефективність роботи.

“Ветеран – це особа, яка в певний період історії нашої країни стала захисником України, наших родин і близьких. Тепер наша відповідальність – створити умови, щоб ветеран був максимально адаптований до сучасного життя. Це наша додаткова відповідальність”.

Часто говорять про адаптацію ветеранів до суспільства, проте насправді суспільство має адаптуватися до ветеранів, розуміти їх цінності та враховувати їхнє бачення розвитку країни та українського суспільства. Ми спільно з Благодійним фондом «МХП – Громада» формуємо соціальні програми та намагаємося їх реалізувати. Здається, що ми досягли певних результатів, оскільки отримуємо позитивний відгук від різних людей, включаючи військових та ветеранів, їхніх родичів та близьких.

МХП співпрацює з іншими підприємствами. Але хто для вас є прикладом? Можливо, є якісь міжнародні підприємства, в яких ви черпаєте ці ідеї, або ж просто вони надихають своєю діяльністю?

Ми не маємо конкретних прикладів для наслідування. Вважаємо, що МХП є прикладом для інших компаній, включаючи європейські. Ми придбали кілька активів в країнах Європейського Союзу. Навіть на той час, коли якість нашого виробництва в Україні перевершувала якість на території ЄС, ми зацікавлені в глибшій інтеграції українського виробництва, включаючи МХП, на європейський ринок. Це спричиняє занепокоєння у європейських країн, які відчувають економічну конкуренцію.

Існує гіпотеза, що Державна політика Європейського Союзу щодо підтримки сільського господарства не виявилася ефективною. Вона не забезпечила необхідних результатів для забезпечення стійкості та конкурентоздатності європейських виробників у зустрічі з сучасними викликами. Це призвело до недостатнього захисту від зовнішньої конкуренції та імпортних товарів.

“Європейські країни мають підстави для занепокоєння, оскільки виявилося, що українські виробники виявилися більш якісними у своїй роботі та правильно обрали модель для розвитку сільського господарства. Це означає, що компанія МХП, як український виробник, дійсно створює якісні товари, які є прикладом для наслідування, в тому числі й для розвинутих країн Європи”.

Після введення в дію Асоціації України з ЄС, економічний обмін між країнами активно розвивався. Україна стала значним експортером товарів, зокрема до Польщі. Внаслідок цього, польські споживачі звертають увагу на якість українських продуктів. Однак українські фермери змушені нести додаткові витрати на логістику для експорту через польський кордон.

У зв’язку з війною в Україні, експорт обмежений, що призводить до додаткових витрат на логістику. Зокрема, МХП активно експортує в Азію, але це не заважає польським споживачам проявляти інтерес до української продукції. На сьогодні близько 4,2 мільйона українців переїхали до Європи, що призводить до зростання внутрішнього ринку ЄС, зокрема по курятині. Такий попит стимулює ринок.

Цілком очевидно, що європейський ринок відрегулюється як результат дії економічних законів конкуренції. Говорити, що цей ринок тільки ми заполонили, як компанія МХП, чи в цілому всі українські виробники, є однозначно хибною думкою на сьогодні.

Масштабність може бути ключовим фактором, що турбує поляків, але давайте відверто: перш за все, це стосується якості товарів. Тому не лише компанія МХП повинна бути прикладом для наслідування, адже інші вже нам наслідують. Крім того, у нас є успішні приклади того, як імплементуються сучасні технології виробництва продуктів харчування. Наприклад, наша компанія створила Кулінарний центр, де відбуваються дослідження в галузі кулінарних технологій, а також народжуються й знаходять своїх споживачів нові продукти харчування.

На сьогодні, які можливості ви бачите у відкритті нових ринків для МХП?

Щодо відкриття нових ринків для МХП, як український експортер, ми повинні повністю дотримуватися правил гри європейських партнерів. У 2022 році ми вже зробили деякі кроки у цьому напрямку, включаючи перетин кордону та митні процедури. Тепер наша мета – зробити європейців усвідомленими того, що в Україні триває війна, і ми повинні дотримуватися з цим пов’язаних складнощів та обмежень. З іншого боку, ми також розуміємо, що входження на нові ринки вимагає дотримання їхніх законів, правил і стандартів.

У якому регіоні України компанії МХП найкомфортніше вести діяльність?

Щодо регіону України, в якому компанії МХП найбільш комфортно працювати, ми б хотіли, щоб це була вся країна, в межах кордонів 1991 року. Ми прагнемо, щоб у кожній області України були створені сприятливі умови для бізнесу, і ми не плануємо працювати на окупованих територіях. Наша мета – розвивати українську державу в її історичних межах, засновуючись на спільних цінностях та переконаннях.

Надзвичайно важливо на сьогодні перемогти, вистояти і відновити ті території, кордони, які визнані міжнародними спільнотами та нашими партнерами. Компанія МХП максимально готова огорнути опікою, турботою всю територію незалежної, сильної, вільної української держави!

Світлини: надані Павлом Морозом.

Попередня публікаціяВінниччина продовжує приймати мешканців прифронтових регіонів
Наступна публікаціяНа виборах ректора Вінницького медичного університету визначився переможець