В Україні питання доступу до шкільних туалетів під час уроків стає дедалі актуальнішим. Батьки все частіше скаржаться на те, що вчителі забороняють дітям виходити в туалет, що може мати серйозні наслідки для їхнього психічного здоров’я.
До видання Vinnytsia Press Point звернулись батьки однієї із вінницьких шкіл, вчителі якої принципово не відпускають дітей у туалет на уроці. Мовляв «дозволяється виходити в туалет лише тим дітям, які принесли довідки від лікаря, що вони мають проблеми з здоров’ям». Для уникнення булінгу серед дітей, журналісти залишають за собою право не розкривати ім’я та прізвища дітей, які стали учасниками даної історії.
Історії батьків:
Вінничанка Оксана, мати шестикласника, згадує про ситуацію, коли її син почав уникати їжі і води перед школою, лише щоб не відпрошуватися в туалет.
«Одного разу він зателефонував мені, бо не витримав і захотів додому», — говорить вона, ледве стримуючи сльози.
Жінка зазначає, що для її сина туалет у школі став місцем страху. Ситуація ускладнилася, коли хлопець почав боятися відвідувати туалет навіть на перервах, оскільки старшокласники часто збиралися там.
Ілона, інша мама, ділиться ще більш тривожною історією:
«Мій син одного разу не зміг втриматися і здійснив сечовипускання в класі. Це викликало сміх у однокласників і залишило у нього глибокий емоційний слід. Після цього випадку хлопець довго страждав від тривоги та страху перед повторенням ситуації. Нам навіть довелось звернутись до психолога».
Експертна думка:
Психолог Аліна Хранітель пояснює:
«Заборона вчителів відпускати дітей у туалет під час уроків може призводити до серйозних психологічних проблем. Діти, які зазнають стресу через фізичні потреби, можуть почати відчувати тривогу, невроз, а в найгіршому випадку — фізичні розлади».
За словами Хранітель, ситуація погіршується, якщо в дитини вже є певні психологічні труднощі.
«Страх перед тим, щоб попросити дозволу на вихід, може викликати ще більше напруження і навіть призвести до проблем зі здоров’ям, таких як неврози сечового міхура», — додає психолог.
Юридичний аспект:
Згідно з українським законодавством, ігнорування фізичних потреб дитини може бути розцінене як жорстоке поводження. Адвокат Людмила Свистун підкреслює:
«Вчителі повинні дотримуватись прав дітей. Якщо дитина не може вийти в туалет, це не лише порушення прав, а й психологічний тягар для неї».
«У судовій практиці існує чимало судових рішень, які стосуються даного питання. Так, на думку суддів, така поведінка педагогів виглядає як знущання над неповнолітньою особою, яка залежна від учителя через формальні стосунки між ними. Крім того, заборона піти до туалету є нічим іншим як ігноруванням фізичних потреб дитини, що, в свою чергу, трактується судами як аморальний вчинок та є підставою для звільнення вчителя або вихователя.
Таким чином, і законодавство України, і судова практика розцінює заборону вийти в туалет під час уроку неповагу до честі і гідності дитини, а також як жорстоке та нелюдське поводження з нею».
Що робити, якщо вчитель забороняє Вашій дитині покинути класну кімнату, щоб справити свої природні потреби?
«Найперше, що потрібно зробити – це написати заяву на ім’я директора навчального закладу для вирішення питання щодо притягнення педагога до дисциплінарної відповідальності.
У разі якщо така поведінка вчителя призвела до негативних наслідків (наприклад, дитина не витримала, та справила потребу у класній кімнаті), що викликало сором та насмішки з боку однокласників, спричинило дитині фізичний біль та моральні страждання тощо, то є усі підстави для звернення до дирекції школи та в поліцію з повідомленням про факт булінгу».
Важливість діалогу:
Батьки повинні відкрито говорити про проблеми, з якими стикаються їхні діти, і звертатися за допомогою до вчителів. Важливо не тільки звертати увагу на фізичні потреби, але й на емоційний стан дітей. Якщо у вашої дитини виникають проблеми з відвідуванням туалету, важливо провести розмову, щоб зрозуміти причини її тривоги.
Заборона на вихід у туалет — це серйозна проблема, яка потребує уваги. Час обговорити цю ситуацію та знайти шляхи її вирішення, щоб наші діти могли навчатися у комфортному і безпечному середовищі.