Сучасні виклики вимагають впровадження новітніх та ефективних рішень. В умовах конфлікту та війни телемедицина стає важливим інструментом у сфері охорони здоров’я, використовуючись починаючи від профілактики та моніторингу, і закінчуючи реабілітацією пацієнтів.
Телемедицина — це надання медичної допомоги пацієнтам на відстані. Це може включати консультування пацієнтів за телефоном або використання високотехнологічних телемедичних платформ.
За даними, занесеними у систему електронної медичної документації (ЕМД), лікарі все частіше здійснюють консультації з пацієнтами дистанційно. Національна служба здоров’я України зазначає, що минулого року українські медики провели 9,8 мільйона таких взаємодій. Хоча дистанційні консультації становлять лише близько 6% від загальної кількості консультацій, їх популярність зростає.
У 2021 році було здійснено 5,7 мільйона телеконсультацій, а в 2022 році – 6,9 мільйона. Це відповідає відповідно 4,3% та 5,2% від усіх консультацій, зареєстрованих у ЕМД. Дослідження показало, що серед 30 закладів охорони здоров’я, які брали участь у дослідженні, інвестиції в розвиток телемедицини складали менше 1% від загальних ресурсів.
Дослідження також підтвердило, що:
– Головними користувачами дистанційних консультацій є пацієнти з хронічними захворюваннями та особи з обмеженою рухливістю.
– У прифронтових областях та регіонах з великою кількістю внутрішньо переміщених осіб використання телемедицини є більш поширеним.
– Телеконсультації найбільш поширені серед лікарів первинної медичної допомоги, фтизіатрів та спеціалістів з інфекційних хвороб.
– Приватні медичні заклади та лікарі-ФОП частіше використовують телеконсультації, ніж комунальні заклади.
– Основні засоби зв’язку – телефонні дзвінки, спілкування у месенджерах та відеоконференції через відповідні сервіси.
– Більшість закладів, які були досліджені, мають можливість запису на телемедичну консультацію онлайн через МІС або по телефону через реєстратуру.